Copy
Beste <<Voornaam>>,

Hierbij de negende nieuwsbrief van 2023.

Van de veurzitter..
Hoewel het niet bepaald fietsweer is, zijn er toch voldoende zaken die we bij jullie onder de aandacht willen brengen.

In de voorgaande nieuwsbrief is er aandacht gevraagd voor de functie van kantinebeheerder. Dit was voorbarig en ook tegen het zere been van Rob, Wim en Paul. Zij hebben in het afgelopen jaar naast het op orde houden van de voorraad, daar waar nodig taken opgepakt om ervoor te zorgen dat de kantine kon doordraaien. We hebben in een gesprek met hen onze excuses gemaakt omdat het beter was geweest om eerst met hen te spreken. Dat gesprek hebben we gevoerd en hebben met hen de taken besproken van kantinebeheerder. Rob, Wim en Paul gaan die taken met elkaar verdelen en pakken gedrieën de rol van kantinebeheerder op. Hier zijn we als bestuur natuurlijk erg blij mee.

We hebben als bestuur ons ook beraden over de ontstane leemte in het bestuur. Aan het eind van het verenigingsjaar zullen de secretaris en voorzitter niet opnieuw herkiesbaar zijn. 
De mededeling en oproep aan leden om zich te melden voor één van de functies of om toe te willen treden tot het nieuwe bestuur heeft succes gehad. Er is al één van de leden die zich beschikbaar heeft gesteld als secretaris. Dat doet ons goed. Hiernaast hebben we met meerdere leden gebeld om hen te polsen voor een functie of rol in het bestuur. We hebben een uitnodiging gedaan om hierover met ons in gesprek te gaan. Daar is positief op gereageerd. Begin december zullen we hierover spreken. 

We zijn als bestuur gestart met de voorbereidingen voor de Algemene Leden Vergadering op 25 januari 2024. Eén van de vaste onderdelen hiervan is de vaststelling van contributie voor het nieuwe fiets jaar. In de afgelopen (corona) jaren hebben we er telkens voor gekozen om de contributie niet te verhogen. We hebben desondanks vele activiteiten zonder aanvullende kosten voor deelname kunnen organiseren. Om de clubfinanciering op orde te houden stellen we voor het komende jaar een contributieverhoging van € 5,00 voor. 


GOW (Gemeenschappelijke Oostelijke Wielerverenigingen)

Op afgelopen zondag, 22 oktober, vond de tweede wedstrijd van de Gemeenschappelijke Oostelijke Wielerverenigingen (GOW) plaats op het ETP-offroad parcours in Zutphen.
Deze competitie omvat een reeks toegankelijke veldritwedstrijden in Oost-Nederland, met als doel de wielersport te bevorderen en de samenwerking tussen verenigingen in Gelderland en Overijssel te stimuleren.
 
Het weer was gunstig, de zon scheen en maar liefst 202 renners namen deel aan de wedstrijden, verdeeld over verschillende categorieën. Een aanzienlijk aantal deelnemers vertegenwoordigde ook de ETP-vereniging.
 
De dag verliep over het algemeen goed, hoewel de laatste wedstrijd vijf minuten eerder moest stoppen vanwege een deelnemer die onwel werd en per ambulance van het terrein moest worden gehaald. Over het geheel genomen was het een geslaagde activiteit, dankzij de goed georganiseerde en begeleide inzet van de aanwezige vrijwilligers.



Aanstaande zaterdag, op 25 november, staat de openingswedstrijd van de MTB Veluwse Winter Competitie gepland op ons parcours. De Veluwse Winter Competitie ook wel bekend als VWC, trekt elk jaar vele bekende gezichten, maar staat open voor iedereen die geïnteresseerd is! Zelfs de jongsten, vanaf Categorie 1, 2; geboren in 2014-2016, kunnen al meedoen.
 
Als jij of je kind van competitief mountainbiken houdt maar nog nooit aan een wedstrijd heeft deelgenomen, is dit de perfecte gelegenheid om een toegankelijke race te ervaren. Vanwege de populariteit van deze wedstrijden verwachten we een groot aantal deelnemers. Er zullen gedurende de hele dag wedstrijden zijn in de verschillende leeftijdscategorieën.
 
Wil je meedoen? Je kunt je inschrijven via de website van de Veluwse Mountainbike Competitie of op de dag zelf bij de inschrijftafel. We kijken ernaar uit je te verwelkomen bij de eerste wedstrijd in Zutphen op 25 november.


Sponsoren in natura
Wij hebben binnen de ETP twee verschillende soorten sponsoren, betalende sponsoren die een sponsorpakket van ons afnemen en sponsoren in natura.
Één van deze sponsoren is Arjan Jansen van Jansen Onderhoud en Reparatie.
Arjan onderhoud o.a. ons gereedschap en sponsort ons ook met gereedschap of klimateriaal.

Binnenkort hebben wij zelfs ons eigen afzetlint, ook dit wordt gesponsord door Arjan Jansen. In totaal 2 rollen lint van 500 mtr lengte met ons eigen ETP logo en die van Arjan Jansen, hier kunnen we weer enkele jaren mee vooruit. Super bedankt Arjan.



Een andere sponsor in natura is ons eigen ETP lid John Zennipman. John hoorde van Gerard Pragt dat onze motormaaier problemen gaf en heeft uit eigen middelen er één gekocht en geschonken aan de ETP. Super bedankt John!

Voor de GOW en VWC-wedstrijden op ons parcours maken wij d.m.v. sponsoring in natura alweer enkele jaren gebruik van de jurywagen v.d. Witte Smid Warnsveld, Super bedankt.



Terugroepactie diverse Shimano crankstellen 
Vanuit onze sponsor, The Bike Store Zutphen, hebben we het volgende belangrijke bericht gekregen:
 
"Shimano heeft een terugroep actie voor een aantal crankstellen opgesteld. Deze crankstellen zijn ook binnen de ETP veel aanwezig maar wij hebben nog niet veel leden gesproken om deze te laten controleren. Het is belangrijk dat dit wel gebeurt! De controle is kosteloos voor de consument."  
Wil je meer weten over de terugroepactie? Klik dan op deze link.



Update LED-verlichting op ons parcours.
Zoals aangegeven in de nieuwsbrief van september, de lichtmasten op ons parcours moeten eerst gekeurd worden voordat wij verder kunnen met het installeren van ledverlichting.
Er is inmiddels een keuringsinstantie geweest met een heel indrukwekkend stuk gereedschap. In het geleverde keuringsrapport viel helaas te lezen dat 4 van onze 6 masten afgekeurd zijn en een vijfde behandeld moet worden i.v.m. roestvorming. Erg teleurstellend nieuws. We zijn met sportverlichting.com in gesprek om te kijken of wij ook met minder lichtmasten uitkunnen, b.v. twee of drie masten midden op het terrein met meerdere LED-armaturen.



De Cyql app
Het afgelopen jaar is in het bestuur de Cyql app besproken. Deze app wordt gratis ter beschikking gesteld voor de leden van bij de NTFU aangesloten clubs. De vraag was en is, voegt deze app iets toe aan de manier waarop we de zaken rond het toerfietsen nu geregeld hebben. Misschien wel en misschien ook wel niet, maar dat zullen we zelf moeten ervaren.
 
Zoals gezegd wordt de app via de NTFU gratis aangeboden. Cyql is een app voor o.a. het delen van ritten en het uploaden van gpx bestanden. De uitwisseling van praktische informatie in WhatsApp groepen, zoals we dat nu doen, raakt vaak ondergesneeuwd tussen niet relevante berichten. De communicatie via Cyql zou dat probleem kunnen omzeilen.
Ook de opkomst bij onze clubritten is met deze app inzichtelijk voor iedereen die zou willen meefietsen. Je kunt op voorhand aangeven met welke groep je zou willen meefietsen.
Ook als je zelf een rit wil rijden en medefietsers zoekt kan dat via de app door zelf een tocht aan te maken.
Door ETP is er ook een account aangemaakt en een aantal leden hebben er al enigszins mee gewerkt en een enkeling kent het van een andere club. Landelijk is er intussen al een grote groep gebruikers. Of dit ook een succes kan worden binnen ETP staat of valt wel met de bereidheid van de clubleden om ook daadwerkelijk van de app gebruik te maken.
 
Bij deze het verzoek om eens rond te kijken op de website van de app: https://cyql.app/nl/home/

Download vervolgens de app, deze is gratis en zoek ETP op bij: “clubs toevoegen”. De beheerders kunnen je daarna toevoegen als lid. En kijk vervolgens eens rond en experimenteer ermee. In een volgende nieuwsbrief willen we dan meer informatie geven. Heb je vragen over de app of kom je er niet uit, schroom dan niet je vraag te stellen aan Alex Floor of Ton Kuipers, via de mail of persoonlijk.

Mocht er om een activatiecode gevraagd worden, gebruik dan: TJ9XZUTX

Een stuk extra uitleg:
In de broekzak
Ritten kunnen door alle leden in de app worden aangemaakt. Hiermee kan iedereen actief bijdragen aan een levendige en actieve fietsclub. Deelnemers van een rit kunnen met elkaar chatten en kunnen zelf aangeven of ze mee willen fietsen. Dit is ook inzichtelijk voor de andere leden. 
Direct beginnen
Cyql is een kant-en-klaar platform en kan direct worden ingezet. Nadat een club zich heeft aangemeld kunnen leden de mobiele app via de App Stores worden gedownload en kunnen leden eenvoudig worden uitgenodigd en toegelaten worden tot de eigen digitale clubomgeving
Meer veiligheid
Bij iedere rit kan worden aangegeven wat de geadviseerde groepsgrootte is van deze rit en kunnen wegkapiteins worden aangewezen. Ritten kunnen ook gelimiteerd worden op een maximaal aantal deelnemers. Van iedere deelnemer aan een rit is een noodnummer beschikbaar.


Toerseizoen 2024, alvast een voorzet
Recent heeft er door de toercommissie een evaluatie plaats gevonden van het seizoen 2023 van de ETP. Hoewel het volgende seizoen nog even op zich laat wachten willen we toch graag verslag doen van deze evaluatie en een aantal conclusies al vast met jullie delen.
 
Starten vanuit het clubgebouw.
Vóór de coronatijd werd er vertrokken vanuit het clubgebouw. Van verschillende kanten kwam het signaal dat het misschien een goed idee is dit weer op te pakken. In 2024 willen wij dit daarom weer herintroduceren.
Voor komend jaar is daarom het volgende afgesproken: voor vertrek weer verzamelen in het clubgebouw.
 
Wegkapiteins
Samen met bestuur willen wij kijken of er nog een cursus wegkaptein gegeven kan worden in ons eigen clubgebouw. We willen daar 10 tot 12 mensen voor uitnodigen via e-mail. De datum volgt zo spoedig mogelijk.
 
Introductie nieuwe leden
Om nieuwe leden soepel te introduceren bij ETP, zoeken we binnen iedere snelheidsgroep buddy’s. Deze buddy’s kunnen voor nieuwe leden eerste aanspreekpunt worden bij vragen. Het betekent niet dat je elke keer ook moet meefietsen, daarom verzoeken we ook meerdere leden zich hiervoor te melden bij bestuur weg of leden van de toercommissie.
 
Toerschema 2024
Het toerschema voor 2024 wordt gemaakt en zal vroegtijdig op de site staan.
Er worden wat aanpassingen gemaakt in een paar rondjes, en een aantal oude rondjes wordt opnieuw op de rittenlijst geplaatst.
 
Veiligheid
We hebben het tijdens de evaluatie ook gehad over de veiligheid op de weg. Als fietser ben je kwetsbaar, ook en misschien wel vooral in een groep. We willen daarom de regels die bij ETP gelden nog weer eens onder de aandacht brengen.
 
De vijf regels welke wij als ETP naleven in 2024 zijn:
 
1 Fiets naast elkaar (twee aan twee)
2 Ritsen? Links gaat altijd achter rechts fietsen!!!!!
3 Gebruik hand/arm gebaren om elkaar te waarschuwen.

  • Non verbale communicatie is duidelijker!!!
  • Steek een hand uit wanneer je afslaat.
  • Iedereen ziet dan waar wij heen willen en wij zien wie de routes kent!!!!
4 Zorg voor een bel en werkende verlichting op je fiets!! 
5 Beheers je fietstechniek:
  • Bochten: de juiste trapper naar beneden in de bocht, plaats je gewicht laag boven de grond.
  • Remmen: de voorrem is de belangrijkste rem, maar niet meteen volledig intrekken
  • in de groep rijden, rijd altijd achter je voorganger en niet ernaast met je voorwiel              

Naast onze eigen regels heeft ook de NTFU een aantal tips om het allemaal veilig te houden. Voor de volledigheid hier ook nog de NTFU-gedragscode:
  • Houd je aan de verkeersregels
  • Omdat wij sneller fietsen en met meer zijn, geeft ons dat geen recht op voorrang
  • Overige verkeersdeelnemers zien ons (vaak) als bedreigend
  • Duidelijkheid naar de groep en overig verkeer vergroot je eigen veiligheid
  • Houd het gezellig, maar spreek elkaar aan op gemaakte afspraken
  • Je fietst (als het goed is) niet in een groep om elkaar op te jagen, maar juist omdat je met elkaar wilt fietsen.
  • Volle bak rijden is (meestal) niet plezierig!!
  • (Eerste geeft aan “grote groep” – laatste geeft aan: de laatste van de “groep”)
  • Aflos / Draaien in de groep
    • Systeem van 500 meter op kop rijden en dan doordraaien gaat goed in de groepen met lagere snelheden
    • Kop over kop draaien bevalt beter in de snellere groepen.
    • Spreek bij vertrek af wat jouw groep gaat doen
 Eisen aan je racefiets, behalve goed onderhoud :
  • Werkende bel
  • Werkende remmen
  • Verlichting zowel voor als achter, (ETP-advies om altijd achterlicht te gebruiken tijdens fietstochten


Namens het wegbestuur en de toercommissie:
Marcel Kluin, Andre Kulman, Ronald van der Meer, Bram van Swaaij en Ton Kuipers.
 

Met sportieve groet,
 

Adrie Kemper, Voorzitter
E:  voorzitter@etp-zutphen.nl

Laan naar Eme 95, 7204 LZ  Zutphen
                   
ETP ETP
FB FB
Insta Insta
YouTube YouTube


Email Marketing Powered by Mailchimp