Laan naar Eme 95, 7204 LZ Zutphen

Regels

Fietsen in een groep is leuk en erg gezellig. Samen sportief bezig zijn bevorderd plezier en uithoudingsvermogen.

Om het fietsen in een groep zo veilig mogelijk te laten verlopen, gelden er wel een aantal regels:

  • De groep houdt zich aan de verkeersregels
  • Er wordt gewacht op renners die lekrijden of pech hebben
  • Een renner past zich aan, aan de regels zoals die gelden in de groep waarin hij of zij rijdt.
  • Verdeling van de snelheidsgroepen vindt buiten het clubgebouw plaats.
  • Maximaal 12 rijders per groep
  • Op clubritten waar renners uit verschillende groepen samen rijden, geldt dat de regels van de lagere groep leidend zijn.
  • Per groep zullen er toerleiders of contactpersonen zijn die aanspreekpunt zijn voor nieuwe leden.
  • Het dragen van een valhelm is verplicht.
  • Bellen met een gsm in de groep is niet toegestaan. Moet men in noodgevallen toch bellen dan laten afzakken tot buiten de groep en dan pas bellen.
  • Twee aan twee fietsen. Bij aflossen zo snel mogelijk er tussen of er achter, de linker gaat altijd achter de rechter.
  • “Samen uit, samen thuis”
    Alleen in uitzonderlijke gevallen kan hiervan, na overleg met én toestemming van de toerleider, worden afgeweken!

Groepstekens en gedragsregels
Om elkaar tijdig te waarschuwen voor tegenliggers, achteropkomend verkeer of obstakels op de weg zijn er een aantal kreten en gebaren die we gebruiken.

  • STOP: het moeten stoppen: de voorrijders steken een hand op.
  • VRIJ: als weer verder gereden kan worden. Iedereen gehoorzaamt dit commando en geeft dit zo nodig door!
  • LINKS of RECHTS: de voorrijders steken de desbetreffende hand op.
    Bij twijfel links- of rechtsaf niet gokken, maar langzaam rechtdoor fietsen
  • TEGEN: bij rijdend tegemoet komende verkeer: iedereen ritst of geeft ruimte.
  • VOOR: bij het gaan passeren van een stilstaand object en/of het passeren van rijdend voertuig: iedereen ritst of geeft ruimte.
  • ACHTER: bij achteropkomend verkeer: iedereen ritst of geeft ruimte.
  • LEK: bij pech of lek: iedereen rijdt naar een veilige plek bijv. een inrit of brede berm alwaar de pech kan worden verholpen. Blijf niet midden op de weg staan.
  • Elk obstakel op de weg: tak, gat of iets dergelijks wordt duidelijk doorgegeven, zowel mondeling als in gebaar.
  • Absoluut uit den boze zijn abrupte koerswijzigingen en/of plotseling remmen.

Respect voor andere weggebruikers
Dat we in grote groepen rijden, houdt niet in dat we meer mogen dan anderen. We delen de weg met andere weggebruikers. In de zomer zijn de wegen vol met mensen die ook van de Veluwe willen genieten en die kunnen in de weg zitten als we snelheid willen maken. We jagen niemand aan de kant en we waarschuwen als we andere fietsers naderen. Hou hierbij rekening met abrupte manoeuvres.

Clubritten in clubkleding
Wielersportvereniging ETP Zutphen kent één soort clubkleding en alle afdelingen dragen dezelfde kleding. De ETP kleding kenmerkt zich door de basis clubkleuren zwart/wit eventueel aangevuld met secundaire kleuren. De actuele kleding is officieel aangemeld bij de KNWU en NTFU. Wat je onder de clubkleding draagt mag je zelf weten, maar de officiële bovenkleding is verplicht. Vind hier meer informatie over de clubkleding.

Wedstrijdrijders die een clubrit willen rijden
Ook wedstrijdrijders (vanaf 16 jaar) zijn van harte welkom om mee te fietsen met onze clubritten. Wel dien je je aan passen aan de groep en rijd je in principe achterin de groep, dus niet op kop. Dit om te voorkomen dat het tempo onbewust te hoog wordt opgevoerd.

Deugdelijk materiaal
Misschien ten overvloede, maar zorg ervoor dat je materiaal in orde is. Onderweg kan er natuurlijk iets kapot gaan, maar controleer voordat je thuis vertrekt in ieder geval of je remmen en versnellingen goed werken. Zorg er ook voor dat je banden op de juiste spanning staan. Dat rijdt prettiger en verkleint de kans op lekrijden.

De toerleider
We hebben een aantal toerleiders. Een toerleider beslist, bepaalt de snelheid van de groep en de route (als deze onverhoopt gewijzigd moet worden). Een toerleider hoeft niet per se op kop te fietsen, maar als het te hard gaat zal hij/zij ingrijpen.
Maar het belangrijkste is dat een toerleider zorgt dat iedereen weer veilig thuis komt, ook als je onderweg afhaakt. Help de toerleider bij die taak. Als je ziet dat iemand achterblijft, waarschuw de toerleider dan.